reklama

Krása matematiky

Niekedy človek zistí zaujímavé veci vtedy, keď to najmenej čaká...dnes som sa o tom plne presvedčil..

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Konečne som sa ako tak donútil sa niečo naučiť. Bolo to ťažké a odolával som naozaj statočne, ale tá touha k učeniu ma premohla. A tak povedal som si, že aspoň niečo si pozriem. Ako som tak pozeral na rozvrh, tak mi došlo, že toho nemám ani tak málo na robote a fakt by som si niečo mohol pozrieť. Zošítek z matematiky, krásne položený na polici, sa tak milo na mňa usmial, že som neodolal. Nemal som matematiku až tak v obľube aj napriek tomu, že študujem informatiku, ale mám taký pocit, že sa to zmení. Zistil som, že je naozaj krásna. A to myslím vážne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nikdy som si nemyslel, že raz takto o nej poviem, ale je to tak. Asi ma osvietilo, alebo neviem čo, ale zrazu ma začali všetky tie vzťahy fascinovať a ešte keď mi to vychádzalo...no proste fantázia.

Matematiku zaraďujú medzi prírodné vedy. Hmm, ale predsa je len niečím špecifická. Ak sa nad tým zamyslíme, tak matematika rieši problémy, ktoré si sama vytvorila. Kdežto typické prírodné vedy ako fyzika či chémia vlastne iba skúmajú veci, ktoré môžeme aj my bežní smrteľníci voľne pozorovať v prírode. Sú založené na experimentoch a pozorovaniach. Človek tieto javy nevytvoril. Ale naopak matematika, vystavaná na piatich axiómach, nie je voľne pozorovateľná v prírode. Apropo len tak na vysvetlenie, axiómy sú nedokázané tvrdenia, ktorých je postavená celá matematika napríklad v Euklidovskej geometrii je jedna z axióm tvrdenie, že rovnobežka sa nepretínajú. Nám síce jasná vec, ale už sa vedcom ani nie. Týchto päť axióm sa už veľa vedcov pokúšalo dokázať, ale neúspešne jelikož sa to nedá. Síce v matematike pojem "nedá" neexistuje, ale je to tak. Musíme tomu veriť a hotovo. Len tak medzi nami, matematici majú jednu takú zvláštnu úchylku:-) . Musia mať všetko dokázané. Trebárs dôkaz o tom, že uzavretá krivka typu napríklad kružnice delí rovinu na dve časti, má až niekoľko strán. Ostatným je to jasné. Matematikom nie. Ale už je to aj im jasné. Je to dokázané.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je jasné, že veľké množstvo ľudí nemá rado matematiku. Iste, je to pochopiteľné. Každý máme radi niečo iné. Ja napríklad neznášam biológiu. Ble, obracia sa mi žalúdok, keď si spomeniem na tie dlhé hodiny strávené nad nervovou sústavou obrúčkavcov. Už aj tak nič z toho neviem. Prečo? Aj preto, že to bola obyčajná bifľovačka. Ale ako tak pozerám na matematiku, myslím, že to nezabudnem, teda ako čo. Dôvod ? Matematika je logická. Z tohto vyplýva toto a potom z toho toto. Indukcia a dedukcia.

Nie je to fascinujúce ?

p.s. Ospravedlňujem sa ľuďom, čo majú radi alebo pracujú v oblasti biológie a prajem veľa úspechov...

Juraj Vlk

Juraj Vlk

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

23 párov chromozomov, dve oči, dve uši, končatiny, dokonca aj horné aj dolné + 30 miliárd buniek a ešte nejaké drobnosti k tomu... Zoznam autorových rubrík:  Napísané životomReligionpolitikaSúkromnéNezaradenéPrebrané

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu